Založ si blog

Čo vplýva na životnosť LED žiaroviek

Veľa ľudí si žiarovky v aute nahrádza LED diódami. Niekomu už po dvoch dňoch začnú blikať a rýchlo sa zničia. Iní ich majú aj päť rokov a fungujú. Prečo je to tak?

Vysvetlím: LED žiarovky sa vyrábajú z diód, ktoré sú výkonovo na svojej hranici. Zničí ich prúdová špička. Čím máme kvalitnejší prúdový zdroj, tým je životnosť LED diódy dlhšia. Vo väčšine lacných LED žiaroviek je namiesto prúdového zdroja rezistor.

Firmy, ktoré vyrábajú žiarovky z LED diód, uvádzajú životnosť žiarovky podľa životnosti LED diódy uvedenej v katalógovom liste a nedodržia všetky parametre, ktoré sa týkajú obvodového zapojenia diód.

Teoreticky sa predpokladá, že diódy budú napájané konštantným prúdom, ktorý neprekročí údaje v katalógovom liste. Prakticky to vyzerá takto: Do série s diódou sa zapojí rezistor a tým sa napätie rozdelí medzi rezistor a diódu. Keďže odpor v obvode sa zapojením rezistora zväčší, automatický klesne aj prúd, ktorý preteká diódou. Čím je odpor väčší, tým je prúd pretekajúci diódou menší a tým dióda menej svieti a má aj dlhšiu životnosť. Takto je zapojená väčšina lacných LED žiaroviek v aute.

Prúd sa vypočíta pomocou Ohmovho zákona, kde sa dosadí napätie, na aké bude LED dióda pripojená, zvyčajne je to 12 V.

Pri takomto zapojení však môže vzniknúť problém. Prúd, ktorý preteká diódou a rezistorom, závisí od napätia. Ak sa napätie zvýši, zvýši sa aj prúd a LED dióda sa zničí. Takéto zapojenie je možné použiť len v zariadeniach s konštantným napätím.

Teoreticky máme v aute 12 V elektrickú sústavu, prakticky nám napätie v aute kolíše od 11 do 15 voltov (vznikajú všelijaké špičky, napr. pri naštartovaní auta), preto toto zapojenie nie je vhodné použiť.

Najvhodnejšie zapojenie je zapojenie so spätnou väzbou, pri ktorom sa meria výstupný prúd, ktorý je stále konštantný bez ohľadu na to, aké je vstupné napätie. Toto zapojenie sa používa len pri drahých LED diódach, ktoré majú vysoký výkon.

Je tu ešte jedna možnosť. Určite ste sa stretli s diódami, ktoré majú urobený prúdový zdroj tým istým lacným spôsobom a vydržia dlho. Vysvetlenie je jednoduché: idú na polovičný výkon. Ráta sa tam aj so špičkami a pri maximálnej prúdovej špičke nepresiahnu svoj maximálny výkon. Je ťažké takéto žiarovky rozoznať.

 

Dotáciou občan neušetrí

04.02.2017

Pozeral som televízne noviny a odrazu som tam zbadal ľudí, ktorí vyzerali ako zmoknuté kurence a nechápali, prečo ľudia nevyužívajú dotáciu na zateplenie rodinného domu, keď je taká výhodná. viac »

Amerika je Amerika a Slovania sú Slovania, to je fakt

07.08.2016

Je veľmi zaujímavé pozorovať správanie sa ľudí. Ak sa na veci pozriem z nadhľadu, ako nezávislá osoba, zhodnotím fakty, dopracujem sa k veľmi zaujímavému výsledku. Človek je tvor, ktorý viac »

Ako obísť imobilizér v aute bez použitia počítača

01.07.2016

V rôznych debatách som si prečítal, že ukradnúť auto je jednoduché: „Zlodej vojde do auta, zapojí počítač, odstráni imobilizér a auto je jeho.“ Je to naozaj také jednoduché, alebo najväčšou viac »

Jaromír Čižnár

Generálny prokurátor Čižnár nechápe hystériu kotlebovcov

25.06.2017 14:52

Generálny prokurátor Jaromír Čižnár nechápe hystériu a kritiku kotlebovcov na to, že podal návrh na Najvyšší súd SR na rozpustenie ich strany.

Erdogan

Ankara je proti zrušeniu tureckej vojenskej základne v Katare

25.06.2017 14:29

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan odmietol výzvu, aby Turecko zrušilo vojenskú základňu na území Kataru.

prešov, mesto

Prešovčanom zrekonštruujú preťaženú križovatku

25.06.2017 14:22

Slovenská správa ciest (SSC) pripravuje rekonštrukciu križovatky na ceste prvej triedy I/20 v Prešove na ulici Solivarská.

Ján Richter

Kollár aj Richter podporujú štrajk vo Volkswagene

25.06.2017 14:19

Minister práce Ján Richer a poslanec Boris Kollár hovorili aj o poklese nezamestnanosti a o tom, čo robiť s dlhodobo nezamestnanými.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 20595x
Priemerná čítanosť článkov: 2288x

Autor blogu

Kategórie